Tuesday, June 23, 2009

Antara cita2 & impian


Di dalam blog ini,kurang benar aku ceritakan tentang minat yang datang secara perlahan2 tentang dunia fotografi,antara bakat&minat,mungkin minat yang lebih sesuai untuk aku.Aku bukan manusia yang penuh dgn seni,aku hanya org biasa yang ingin belajar tentang cara mengambil gambar dgn sempurna,aku ulang sekali lagi,ini bkn bakat,tapi sebenarnya minat,Memang berhasil sebenarnya jika minat ini disusuli dengan usaha,harus ingat,aku bkn sekadar budak2 yg menggantung kamera di leher,sambil berjalan2 di KLCC sambil ingin dilihat oleh orang sbg 'BUDAK SENI'Bullshit aku lemparkan utk mereka.Aku jadikan ini sebagai kerjaya sampingan,buat mencari duit di hujung minggu,Disini aku ceritakan sedikit tetang ilmu DSLR yg aku tahu serba sedikit,Setelah aku kaji dan teliti,bg aku yang naif ini,Nikon adalah kamera yang boleh membuat seseorang itu sanggup menghabiskan ribuan ringgit.Sbb itu aku katakan tadi,kalau sekadar minat tanpa usaha,buat rugi jaa beli DSLR nie,tp oleh sbb minat dan boleh buat duit,akhirnya aku mampu miliki Nikon yg xseberapa ini.Selepas puas aku berjinak dgn D90 aku,aku berubah angin ke D300,atas sbb alasan yang kukuh,aku ceritakan serba sedikit apa yg istimewa D300 pada aku.Nikon D300 adalah kamera profesional kelas menengah. satu level di atas kamera DSLR (D40-D90) entrance dan selevel kelas profesional (D1-D3). D300 merupakan pengembangan D200 terdahulunya. Tetapi pengembangan featuresnya mengikut rapat hampir mendekati D3(kecuali tidak full frame).Sehingga D300 sering disebut-sebut sebagai adik D3.
Bagi aku,Nikon D300 adalah benar-benar kamera profesional. Tidak ada scene mode(seperti di kelas-kelas entrance DSLR), juga tidak ada tombol mode automatik! Beginner akan kesulitan dengan gadget ini. Juga tidak ada features flash automatik saat mengambil gambar dalam keadaan low-light.
Tetapi jika kita tahu apa yang akan dibuat dan apa yang harus dilakukan,Nikon D300 adalah alat yang sangat tepat untuk mewujudkan imaginasi lebih daripada bakat dan minat. Nikon D300 dapat melakukan banyak hal.Dia akan melakukan penyesuaian ISO dengan sempurna,menemukan detail secara ajelas di dalam bayangan(shadow),dan memetik gambar subjek sekalipun dia berada di luar focus area.
Nikon D300 merupakan salah satu dari DSLR yang paling kapabel dan didesign secara baik,di antara DSLR profesional lainnya.Resolusinya ditingkatkan,ada konversi 14-bit A/D, dan frame rate 6 frame/second. Hal baru dimasukkan didalam Nikon D300:Scene Recognition System,yang dapat menggabungkan data dari AF system dengan data dari 1,005-point metering system untuk duration yang lebih bagus dan traking yang lebih baik;51-point AFsystem yang sekarang mendominasi DX-sized frame dan includes 15 cross-type sensors;920,000pixel dan 3-inch LCD!

Nikon D300 Features
12.3-megapixel captures enough detail for poster-size photo-quality prints
3.0-inch LiveView LCD display
new 51-point AF system
In burst mode, shoots up to 100 shots at full 12.3-megapixel resolution
EXPEED Image Processing System and similar Scene Recognition System to that found in the D3
Self-cleaning sensor unit
magnesium alloy construction with rubber gaskets and seals

No comments:

Post a Comment